Frans Bevort
personal coach - trainer 
1996-2008
Nu organiseert hij uw wandelvakantie in één van de mooiste valleien van zuid-frankrijk   

 


Wandelen in Frankrijk


workshops
aikido
in daily life


werken
met aandacht


Fietsen in Frankrijk


Doe alles met aandacht


actief
ontspannen
in Frankrijk


MBTI, Workshops


Als je te vaak spanning ervaart en weerstand ontmoet, doe je misschien te veel je best. Aikido kan hier een eye-opener zijn. Een topsporter in vorm doet niet zijn best.....

  

Gespecialiseerd als psycholoog op het gebied van werken en gezondheid. Sinds 2008 woon ik in Frankrijk.
Ik werkte tot 2008 als opleider en trainer in post-HBO management-opleidingen aan de Hogeschool Utrecht en met  Jaap van den Broek van Arbeids Psychologie Amsterdam (APA) gaf ik de stress-management-training Effectief in Balans.

Nu organiseer ik fiets-en wandelvakanties in Frankrijk.
 

Registraties:
  • NIP-psycholoog (tot 2008)
  • Psychotherapeut-BIG bij het Ministerie van Volksgezondheid
  • Gezondheidszorgpsycholoog bij het Min. van Volksgezondheid
  • Aikido-instructeur gediplomeerd bij de Judo Bond Nederland

Adres:  La Jourdanie 12480 Broquiès Frankrijk

Tel. 0033 674 926 314



 
MBTI incompany workshops

Voor teams (management teams, projectgroepen) die effectiever willen leren samenwerken.

Een programma van één of twee maal 3 uur, gericht op het ontdekken van de individuele talenten van de deelnemers en het vergroten van de individuele en de team effectiviteit.

Voor informatie of het maken van een afspraak kunt u mij een e-mail  sturen.
 

 

Aandacht - awareness - mindfulness

1. Doe alles met aandacht. (principe: lichaam én geest altijd tegelijk).

  • bijv. tanden poetsen, een kopje thee drinken, afwassen.
  • hand-hoofd-oefening: wat is kracht?
  • aandacht en ruimte: voel de hele kamer met je aandacht, energie,warmte.
  • aandacht vs. denken.


2. Probeer je niet te ontspannen.

  • houd het gewicht aan de onderkant (als je door een drukke straat loopt).
  • denk aan zacht i.p.v. slap.
     

3. Doe niet teveel je best.

  • Houd lichtheid aan de bovenkant.
  • Denk aan licht, i.p.v. zwaar.
     

4. Center.

  • breng je bewustzijn afwisselend van buik naar hoofd en weer terug en merk het verschil. Voel je buik en neem waar vanuit je buik (of doe net alsof).
  • Hara: Beweeg en handel met “grote buik”. Bijv. vlak vóór en tijdens een moeilijk gesprek of wanneer je auto rijdt.
     

5. Extend ki

  • creëer een gevoel van warmte of energiestroom naar buiten toe.
  • neem de ander in jouw ruimte op.
     
6. Wat is, is.
  • Verbind je met wat is (bijv, een aanval).
  • accepteer de situatie en ga met de stroom mee, flow i.p.v. verzet.
  • Verbind je met de tegenpartij maar denk niet in termen van tegenstander.
  • Accepteer en “judo” wanneer je weerstand ontmoet.
  • Verzet je ook niet tegen je eigen weerstanden. Geef juist volledige aandacht aan je eigen weerstanden: verzet je niet tegen je zelf.

 

Workshops Aikido

Deze workshops zijn een uitgebreide kennismaking met  de principes ontleend aan aikido waarover je in deze website meer kunt lezen.

Ervaren wat je gedrag (als leidinggevende) voor effect heeft op je medewerkers/collega's.
Ontdekken hoe je met leiderschap je medewerkers gemakkelijker "in beweging" krijgt.

In de workshops kun je zelf ervaren wat de methode inhoudt en hoe deze methode je zou kunnen helpen om met minder energie, (in)spanning en inzet betere resultaten te bereiken.

Een tot drie workshops van 2 of 3 uur voor groepen vanaf  6 personen. Grotere groepen (tot 40 personen) zijn voor een workshop in principe geen bezwaar, maar deze workshops hebben dan meer het karakter van entertainment.

De workshops worden gegeven door Frans Bevort.
Locatie: Amsterdam, Koudum (Friesland) op eigen locatie of in Zuid-Frankrijk waar ik woon.

Deze workshops gaf ik in 2006 en 2007 op het ARBO-congres van het ABP, en op verschillende scholengemeenschappen en managementteams in het land.


Training  Werken met aandacht

In deze trainingen werkten Frans Bevort en Jaap van den Broek van Arbeids Psychologie Amsterdam van 1990 tot 2007 samen aan de kwaliteit van werk, samenwerking, management en leiderschap.
Bij voldoende belangstelling kunnen wij een nieuwe fase in onze samenwerking inluiden.


U werkt aan een houding, waarin niet in de eerste plaats hard werken, je best doen en wilskracht centraal staan, maar waar door aandacht  kwaliteit ontstaat. U inspireert hiermee u uzelf en anderen.

Het gaat hier om een intensieve training in persoonlijke effectiviteit, waarbij u leert effectiever en efficiënter met uw energie om te gaan en anders met weerstanden. U leert zich  minder te verzetten wanneer anderen u onder druk zetten en hoe je in dergelijke gevallen door meebewegen en acceptatie (iets anders dan goedvinden of toegeeflijkheid) een betere uitgangspositie verwerft om de situatie te beïnvloeden. 

De oude gewoonte om wanneer je overvraagd wordt, bij conflicten, bij weerstand en verzet en bij tegenslag defensief of juist agressief te reageren kan erg hardnekkig zijn. Deze reactie van actief, passief of indirect vechten voelt heel natuurlijk aan. Maar om deze ineffectieve houding te veranderen is meer dan alleen maar  vaardigheidstraining nodig. Wij maken gebruik van oefeningen waarin lichaam en geest getraind worden om met aandacht betere resultaten met minder inspanning te bereiken. In deze bewustzijnstraining wordt gewerkt met aandachtsoefeningen ontleend aan Aikido, Yoga en Gestalt. Het gaat om centeren, aandacht en bewust  aanwezig zijn in het hier en nu.

Voor wie?
Wilskrachtige en perfectionistische mensen lopen het gevaar te weinig oog, maar vooral te weinig  gevoel te hebben voor de lichamelijke signalen (spanning) die hun perfectionistische manier van werken in hun lichaam creëert. Op den duur kan moeheid, RSI en slapeloosheid het gevolg zijn van een werkhouding waarin vooral wilskracht, inzet en hard werken en je best doen de belangrijkste motor zijn. In de training brengen wij de manier waarop mensen hun lichaam gebruiken, wanneer zij onder druk gezet worden of zichzelf onder druk zetten om te presteren, in verband met dit perfectionisme, met deze idealistische, te sterke gerichtheid op anderen en op prestaties leveren. Wij laten zien en vooral ervaren dat het fysiek ook heel anders kan, zonder dat de prestaties daaronder lijden. De vertaling naar het dagelijks leven is overduidelijk. 

Het gaat in deze workshops en trainingen niet om kennis en theorie, geen cursus dus. Het is ook geen therapie maar eerder een les waarin je leert door ervaring. De oefeningen bieden een ervaring van hoe je met aandacht ontspannen, effectief en efficiënt kunt werken. Aan de toepassing in het dagelijks leven wordt veel aandacht geschonken. Terugkoppeling en reflectie maken deel uit van de workshops.

De trainingen bestaat uit 8 bijeenkomsten van 3 uur en wordt gegeven in Amsterdam, Utrecht of Friesland.
Open inschrijving, groepen van 8 tot 12 personen, 2 trainers.

Informatie bij Jaap van den Broek Arbeids Psychologie Amsterdam: 020 676 0 676

contact


Aikido-principes  in het dagelijks leven: aandacht, het gewicht aan de onderkant en grote buik.

Als u iets wilt lezen over de achtergrondvisie van waaruit ik werk, kunt u het beste eens  een boek over Gestalttherapie lezen of  een boek van Eckhart Tolle. Voor het Aikido gedeelte is het boek "Aikido in daily life" van Koichi Tohei aan te raden. De principes van deze werk- en levensbeschouwing zijn universeel, zo zijn er raakvlakken met Boeddhistische psychologie, met Zen en haptonomie. De aikido benadering is door zijn aard (krijgskunst) dynamisch en werkt met beweging.

 
La Ligne Verte  In een mooie omgeving wandelen van hotel naar hotel. Genieten van de natuur en de rust in de vallei van de Tarn. Je bagage wordt vervoerd. Actief ontspannen.